Tampere Unitedin seurahistorian ensimmäinen putoaminen koettiin viime syksynä. Moni asia oli tämän jälkeen epävarmaa ja skeptisimmät olivat valmiita kyseenalaistamaan TamUn toiminnan uskottavuuden. Kulunut talvi on kuitenkin osoittanut, että Tampere United on yhä kiinnostava nimi paikallisten yhteistyökumppaneiden mielessä, eikä putoaminen ole aiheuttanut joukkopakoa. Pikemminkin päinvastoin.
Viime viikkoisessa uuden puheenjohtajan Antti Niemistön haastattelussa sivuttiin Tampere Unitedin myynnin positiivisesta tilanteesta, joten on aika hieman avata tilannetta enemmän.
Myyntitiimillä kun on ilo kertoa, että kaikki seuran pääyhteistyökumppanit ovat päättäneet jatkaa edustusjoukkueen tukemista Kolmoseen putoamisesta huolimatta. Lähes kaikki muutkin suurimmat tukijat ovat jo tässä vaiheessa lähteneet mukaan euromääräisesti vastaavalla paketilla kuin viime kaudella Kakkoseen, ja osa on jopa kasvattanut omaa panostustaan.
Lisäksi mukaan on tullut myös täysin uusia yhteistyökumppaneita, joista osan logot näkyvät jo kotisivun alalaidassa ja tulevat näkymään myös Pyynikin otteluissa, kun Kolmonen pyörähtää käyntiin huhtikuun puolenvälin jälkeen. Pelipaidasta vapaat logopaikat alkavatkin jo käydä vähiin, mutta nopeimmat toki ehtivät vielä mukaan.
Seuran hallituksen jäsenistä Harri Karvisella on myynti harteillaan, ja hän kuvaileekin talven tunnelmia ilahduttavan positiiviseksi.
”Tässä on paljon puhuttu uskollisuudesta, kun myyntiä on eri yritysten kanssa putoamisen jälkeen tehty. Hyvänä esimerkkinä mainittakoon pitkäaikaisen yhteistyökumppanin Visuran kanssa käydyt keskustelut, joiden yhteydessä me löysimme yhteisen arvon tekemisestämme. Se on se, että me ei anneta koskaan periksi”, tunnelmoi Karvinen.
”Myönnän, että olin itsekin syksyllä hieman epäileväinen, miten tämä homma jatkuu, mutta onneksi pelkoni ovat osoittautuneet turhiksi. Meillä on varsin positiivinen talvi takana monella eri mittarilla”, Karvinen jatkaa.
TamUa on tällä hetkellä mukava myydä
Uusi puheenjohtaja Antti Niemistö on alkuvuodesta todennut TamUn olevan tällä hetkellä jopa yllättävän mieluisa tuote myydä. Niemistö on ollut ilahtunut pitkäaikaisten yhteistyökumppaneiden sitoutumisasteen käynnissä olevaan projektiin sekä siitä, miten joukkueen uudelleenrakennus on otettu vastaan kautta linjan. Hän uskookin, että odotukset TamUa kohtaan ovat yhteistyökumppaneiden sekä kannattajien osalta realistisempia parin vaikean kauden jälkeen.
”Keskeinen teema tänä talvena on ollut se, että emme aio muuttaa mitään, vaikka sarjataso onkin pykälää aiempaa alhaisempi. Edustusjoukkue toimii vähintään yhtä ammattimaisesti kuin ennenkin, ja yleisö nauttii kotiotteluissa Pyynikillä ensi kaudellakin Pyynikin käsityöläispanimon oluita, Tapolan makkaraa ja Ravintola 4 Vuodenajan hodareita. VIP-vieraat puolestaan pääsevät jatkossakin nauttimaan Olympia-korttelin ravintola Muusan herkuista”, paljastaa Niemistö jo tässä vaiheessa.
Viime kaudella olisi voinut odottaa, että heikko menestys kentällä olisi johtanut yleisökatoon, mutta toisin kävi. Kotiotteluiden yleisökeskiarvo oli lopulta 307 eli vähintäänkin hyvää Kakkosen tasoa. Jopa syksyn panoksettomiin kotiotteluihin kerääntyi Pyynikille lähemmäs 200 sinivihreän yhteisön jäsentä.
”Viime kaudella oli hieno nähdä, että yhteisö ei hylkää joukkuetta vaikeimmillakaan hetkillä. Uskon että tulevan kauden kotiotteluiden yleisömäärätkin vain kasvavat viime kaudesta, kun kaiken järjen mukaan voitamme ensi kaudella otteluita huomattavasti viime kautta useammin. Tulossa on hieno kausi rakkaalla Pyynikin urheilukentällä. Eräskin seuralegenda saattaisi jo fiilistellä tulevasta rakkauden kesästä”, Niemistö tunnelmoi.
Yhteistyökumppanien pakeilla viime viikkoina ahkerasti kiertänyt Niemistö on selvästi hyvissä tunnelmissa siitä, millaisen vastaanoton uusi puheenjohtaja ja seuran suunnitelmat ovat saaneet.
”Kumppanimme ovat ottaneet nähdäkseni ilolla vastaan sen, että meille sarjataso ei ole se ratkaisevin tekijä. Heillehän oleellista on se yhteisö, johon meidän yhteistyökumppaniksi lähtemällä pääsee mukaan. Me taas otamme ilolla vastaan sen, että pitkäaikaiset kumppanit haluavat vuodesta toiseen olla mukana. Esimerkiksi Top-Osa ja Kaijakka ovat tukeneet meitä koko uuden tulemisen ajan Kutosessa pelatusta kaudesta 2012 alkaen.”
”Tietysti haluamme takaisin Kakkoseen mahdollisimman nopeasti, mutta koko seurayhteistö valmennustiimistä tukijoihin on sitoutunut siihen, että tätä hommaa tehdään pitkällä tähtäimellä, eikä haussa ole pikavoittoja tekemällä hulluja yhden vuoden satsauksia”, Niemistö kuvailee.
Seuran talous on laajemminkin katsottuna hyvässä kunnossa, sillä seuralla ei ole lainkaan velkaa. Myös kolmesta Kakkosen kaudesta 2017–19 selvittiin ilman taloudellisia rasitteita. Urheilullisestikin hyvin sujunut kausi 2017 tuotti muutaman tuhannen euron verran plussaa, mutta kaudella 2018 tilinpäätös näytti suunnilleen saman verran miinusta. Kauden 2019 tilinpäätös ei ole vielä valmistunut, mutta ennakkotietojen mukaan viime kaudella tehtiin käytännössä nollatulos. Seuralla ei toki ole säästössä valtavia varoja, mutta talous on Kakkosen kausienkin jälkeen vakaalla pohjalla.
Myös kausikorttimyynti etenee hyvään tahtiin, ja sadan myydyn kausikortin raja on jo ylitetty. Tahti on hyvinkin vastaava, kuin aiemmillakin kausilla. Kausikorttihan maksaa tulevalla kaudella 70 euroa aikuisilta ja 45 euroa alennusryhmiltä. Hanki omasi TamU-kaupasta tai vaikkapa ensi sunnuntaina 9.2. Pirkkahallista, kun TamU kohtaa HJS:n klo 18.15 alkavassa Kakkosen Cupin ottelussa.