Tampere Unitedissa on jo käännetty katseet tulevaan kilpakauteen Ykkösessä, ja miesten edustusjoukkueen osalta pääpaino on ensi kauden joukkueen rakentamisessa, kausikorttien myynnissä, uusien yhteistyökumppanien hankkimisessa sekä osakeannin loppukirissä. Päättyneen kauden taloudesta kerrotaan tarkemmin perinteiseen tapaan kevättalvella tilinpäätöksen valmistumisen jälkeen julkaistavassa talousraportissa. Tässä vaiheessa voidaan kuitenkin jo tarkastella tuloksia ottelutapahtumien osalta.
Ottelutapahtumat 2024
- Viidentoista Kakkosen ottelun yleisökeskiarvo 944 katsojaa.
- Kausikorttien myynnissä valtava nousu aiemmista kausista.
- Pienten kasvukipujen jälkeen ottelutapahtumat toimivat erinomaisesti.
TamU-klubi oli kuluneella kaudella suuri menestys, sillä siitä saatiin juuri TamUn näköinen kokoontumispaikka kannattajille ja koko seurayhteisölle
Promoottori
Karkeasti voi sanoa, että meille Tammelan stadionilla pelaaminen alkaa kannattaa, kun katsojia on 750.
Promoottori
VIP-palveluiden kasvukivut on selätetty, ja voimme olla aidosti ylpeitä tarjoamastamme kokemuksesta sekä hinta-laatusuhteesta.
Toimitusjohtaja
Business Club on hyvä lisä meidän tarjoomaamme, ja olemme saaneet seuran tukijoukkoihin uusia yrityksiä, joita emme muuten olisi saaneet.
Toimitusjohtaja
Tampere Unitedin yleisökeskiarvo päättyneen kauden kotipeleissä oli upea 944 katsojaa. Tämä on koko maassa 16. korkein yleisökeskiarvo, sillä edellä ovat vain 12 liigaseuraa sekä kolme Ykkösliigan joukkuetta. Näistä kolmesta kaksi eli KTP ja Jaro nousivat Veikkausliigaan, ja kolmas eli TPS hakee nousua vuodesta toiseen.
Kauden parhaan yleisömäärän TamU sai ratkaisevaan nousukarsintaotteluun, jonka yleisömäärä oli peräti 2157 katsojaa. Tämä ottelu nosti keskiarvon yli 900 katsojan, mutta yleisömäärän mediaanikin on ihan mukava 786 katsojaa. Seitsemässä pelissä yleisöä oli tätä lukemaa enemmän ja seitsemässä vähemmän.
Yleisömäärän ilmoittamisessa on käytetty samaa ilmoitustapaa, joka on käytössä myös Veikkausliigassa. Pääsarjan ottelumanuaali ohjeistaa näin: ”Yleisön ilmoittamiseen otetaan mukaan kaikki kuluttajille sekä kumppaneille myydyt liput ja kausikortit. Juniorikausikortit lasketaan vain paikallaolijoiden mukaan.”
”Yleisömäärät on ilmoitettu näin, jotta voimme paremmin vertailla määriä muihin seuroihin. Olisihan se kiva kun kaikki lajit ja seurat ilmoittaisivat yleisömäärät samalla tavalla ja todellisilla määrillä”, toteaa Tampere Unitedin ottelutapahtumista vastaava Henri Ekman.
Alla olevassa kuvaajassa esitetään myös otteluissa paikalla olleet yleisömäärät. Paikalla olleen yleisön keskiarvo on 819 katsojaa eli reilu 100 katsojaa ilmoitettua yleisömäärää vähemmän.
Yleisömääriä tarkastellessa on hyvä ottaa huomioon myös se, että kolmessa ottelussa oli hiukan suurempi määrä otteluun ilmaislipulla kutsuttuja katsojia.
Kauden avausotteluun VJS:ää vastaan kutsuttiin yhteistyökumppaneita ja sidosryhmiä, joista paikalla oli noin 300 henkeä. Kesäkuun FC Honka -ottelu pelattiin kansallisena jalkapallopäivänä, ja otteluun saapui kutsuttuna noin 200 henkeä alueen urheiluseuroista.
Suurin poikkeama oli seurapäivän ottelu, jossa kohdattiiin EBK. Kaikki Tampere Unitedin junioripelaajat perheineen olivat kutsuttuna otteluun, ja heitä saapui paikalle yhteensä noin 600 henkeä.
Ottelutapahtumien budjetti toteutui hyvin
Tammelan stadionilla pelaamisen kalleus on ollut yleisessä keskustelussa monessa paikassa. Lisäksi päättyneen kauden haasteena oli se, että sopimus stadionyhtiön kanssa saatiin valmiiksi vasta seuran budjetoinnin jälkeen, jolloin myös ottelutapahtumien budjettia jouduttiin korjaamaan vasta keväällä.
Hyvä uutinen on se, että hyvien yleisömäärien ansiosta ottelutapahtumien korjattu budjetti näyttää toteutuvan. Lopullisesti tämä nähdään vasta tilinpäätöksen valmistuessa keväällä, ja tässä uutisessa esitettävät luvut voivat vielä muuttua jonkin verran.
Ottelutapahtumien tulojen toteutumisen kivijalka on erittäin hyvin sujunut kausikorttimyynti. Kaikkiaan kausikortteja myytiin 358 kappaletta ja niiden myyntisumma oli yhteensä 27 640 €. Kausikortteja oli monta eri tyyppiä ja niitä myytiin syksyllä kampanjahinnoilla, joten kausikortin keskihinnaksi muodostui 77,23 €.
Kausikorttimyynnin onnistumisesta ja Tammelan stadionin vetovoimasta kertoo paljon se, että edellisen kauden kausikorttimyynti 8 728 € kasvoi yli kolminkertaiseksi. Toisaalta hyvä kausikorttien myynti vaikutti luonnollisesti pääsylippujen myyntiin, jossa jäätiin budjetoidusta lukemasta suunnilleen saman verran kuin mitä kausikorttien myynnissä ylitettiin budjetti. Pääsymaksuen kokonaisuus oli siis lähes tismalleen budjetin mukainen.
Anniskelun ja kioskimyynnin tuotoissa ylitetään budjetoitu. Tämä selittyy lähes yksinomaan stadionin 3. kerrokseen konseptoidun TamU-klubin suosiolla, mutta stadionin 2. kerroksen sporttibaarin myynnillä on TamUn kannalta vain vähäinen merkitys.
”TamU-klubi oli kuluneella kaudella suuri menestys, ja siitä on saatu paljon hyvää palautetta. Siitä saatiin juuri TamUn näköinen kokoontumispaikka kannattajille ja koko seurayhteisölle”, toteaa konseptin isä Henri Ekman tyytyväisenä.
VIP-lippujen ja kausikorttien osalta päästiin yli budjetoidun myynnin, mutta VIPin kulut kasvoivat sen verran reilusti yli budjetoidun, että tulos jäi lopulta jopa selvästi alle budjetoidun. Kulubudjetin ylitys johtui välttämättömistä hankinnoista, joita tehtiin palvelun parantamiseksi.
Ottelutapahtumien tulot ilman menoja on esitetty alla olevassa kuvassa. Yksittäisistä otteluista erottuu selkeästi kaksi suurten tulojen ottelua, ja nämä ovat tietenkin paikkalispeli TPV:tä vastaan sekä nousun Ykköseen ratkaissut ottelu HJS:ää vastaan.
Kuvaa tarkastellessa on hyvä huomata, että kausikorttitulot on jyvitetty tasan Kakkosen sarjaotteluihin, mutta Suomen Cupin ottelussa ja nousukarsinnoissa ei kausikorttituloja ole huomioituna, vaikka näihinkin otteluihin pääsi kausikortilla ilmaiseksi. Huhtikuussa FC Interin kakkosjoukkuetta vastaa pelattu Suomen Cupin ottelu osoittaa, miten hankala ottelutapahtuman talous on Tammelan stadionilla silloin kun yleisömäärä jää pieneksi.
Kuvasta näkyy myös, että anniskelun ja kioskimyynnin tuotot ovat huomattavasti pienemmät kuin ne ovat olleet aiempina kausina. Tämä johtuu siitä, että TamU saa vain provision kokonaismyynnistä.
Pelkkä tulojen tarkastelu ei toki anna täyttä kuvaa ottelutapahtuman taloudesta, sillä tilavuokrat ovat Tammelan stadionilla huomattavan korkeat verrattuna Tampereen kaupungin operoimiin stadioneihin. Nämä kiinteät kustannukset pysyvät kutakuinkin samoina riippumatta siitä, onko yleisömäärä alle kolmesataa vai yli tuhat.
”Karkeasti voi sanoa, että meille Tammelan stadionilla pelaaminen alkaa kannattaa, kun katsojia on yli 750. Arvio tietysti riippuu siitä, miten asioita arvottaa”, toteaa Henri Ekman.
Ottelutapahtumien taloutta rasittaa myös sunnuntaina pelattujen otteluiden korkea määrä.
”Sunnuntaipelejä oli paljon enemmän kuin osattiin odottaa. Ne ovat kulurakenteeltaan todella huonoja erityisesti kaksinkertaisten järjestyksenvalvonnan kulujen takia. Ensi kaudelle tilanne toivottavasti helpottuu sarjanousun myötä, ja pelaamme enemmän pelejä perjantaisin ja lauantaisin”, Ekman toteaa.
”Iso kiitos kaikille peleissä käyneille. Saimme todella kovia yleisömääriä ja hinoja tapahtumia, jotka jäävät mieleen ikuisiksi ajoiksi. Kaikki kaudelta saatu hienot muistot ja seurayhteisön ilo antavat motivaatiota kehittää tapahtumia entisestään”, Ekman toteaa lopuksi.
”Iso kiitos myös kaikille talkoolaisille ja ottelutapahtumissa työskenneille ja auttaneille. Kaikki edellä mainittuja ja ottelutapahtumien yhteistyökumppaneita tullaan kyllä eri tavoin kiittämään talven aikana”, Ekman sanoo
Ottelutapahtumien tarkempiin raportointiin ja ottelutapahtumien tulevaisuuden näkymiin palataan vielä myöhemmässä vaiheessa.
VIP-konsepti kehittyi kiitettävälle tasolle
Tammelan stadion tarjoaa upeat puitteet VIP-vieraiden palvelemiseen, ja tämä hyödynnettiin kauden aikana hyvin. Pienen alkukankeuden jälkeen VIP-konsepti saatiin hiottua sellaiseksi, että se sai vierailta lähes pelkkää kiitosta.
Toimitusjohtaja Ville Dahlman on tyytyväinen myytävään VIP-tuotteeseen, mutta toteaa samalla, että kauden aikana jouduttiiin tekemään budjetin ylittäviä hankintoja saatuun palautteeseen reagoitaessa.
”Tammelan Stadionin VIP-palvelut kehittyivät kauden aikana huomattavasti, ja nyt laatuun voi olla kokonaisuudessaan tyytyväinen ja koen ylpeyttä siitä, mille tasolle Henri Ekman tiimeineen on tapahtuman saanut kehitettyä. Nyt VIP-palveluiden kasvukivut on selätetty, ja voimme olla aidosti ylpeitä tarjoamastamme kokemuksesta sekä hinta-laatusuhteesta”, Dahlman kiittelee.
Kokonaisuutena VIP ei yltänyt aivan niihin tavoitteisiin, jotka sille oli asetettu budjetoinnin kautta, mutta näkymät tulevalle kaudelle ovat paremmat. VIP-tiloissa on myös kylvetty siemen yhteistyön laajentamisesta monen kumppanin kanssa.
”Ihmisten hyvät kokemukset kauden aikana meidän VIP-palveluista helpottavat myyntiä, ja olemme päässeet jättämään jo tarjouksia sekä solmimaan kauppoja VIP-paketeista yrityksille ensi kauden osalta”, Dahlman kertoo.
Business Club toi otteluihin uusia yritysvieraita
Tampere United perusti keväällä yhteistyössä Boost Groupin kanssa Business Clubin, jonka tarkoituksena on koota yrityksiä verkostoitumaan keskenään ja auttamaan toisiaan kasvattamaan omaa liiketoimintaansa. Samalla verkosto auttaa Tampere United nousemaan ylemmille sarjatasoille.
Verkoston tapaamiset järjestetään luonnollisesti Tampere Unitedin kotiotteluiden yhteydessä, ja kaikkein mieleenpainuvin tapahtuma järjestettiin HJS-nousuottelun yhteydessä. Tapahtumissa on aina myös jokin kiinnostava puhuja, ja viime kaudella näitä tarjosivat mm. Ajax Amsterdamin akatemiassa kannuksensa hankkinut huippuvalmentaja Eddie van Schaick sekä ex-maajoukkuepelaaja Antti Sumiala.
”Business Club on hyvä lisä meidän tarjoomaamme, ja olemme saaneet seuran tukijoukkoihin uusia yrityksiä, joita emme muuten olisi saaneet. Uuden luominen on aina pitkäjänteinen prosessi, ja Business Clubin osalta alku on ollut lupaava. Uskon vakaasti tästä olevan tulossa meille selkeä taloudellinen kivijalka tuleville kausille”, toteaa Ville Dahlman.
Business Club on ollut monelle yrityksille mieluinen tapa lähteä mukaan urheiluseuran toimintaan erilaisella tavalla kuin perinteisesti urheilusponsoroinnissa on ollut tapana. TamU saa Business Clubista tuloja ensisijaisesti yritysten jäsenmaksujen kautta, ja tavoitteena on, että yritykset saavat jäsenyydestään vähintään jäsenmaksun edestä hyötyä uusien asiakkaiden muodossa.
”Tärkeintä meidän myynnin onnistumisen kannalta on nyt ja jatkossa se, että meillä on riittävän laaja tarjooma yrityksille sekä tunnistamme entistä paremmin, mitä tarpeita eri asiakkailla on”, Ville Dahlman arvioi.
Osta kausikortti Ykkösen kaudelle 2025
Miesten edustusjoukkueen kausikortit ovat myynnissä TamU-kaupassa kampanjahinnoilla vielä reilun viikon ajan. Kausikortit pääkatsomoon maksavat joulukuun loppuun asti aikuisilta 109 € ja alennusryhmiltä 79 €, ja kannattajapäätyyn eli Pohjoiskatsomoon hinnat ovat 99 € ja 69 €. Alennusryhmiä ovat seuran jäsenet sekä 7–16-vuotiaat lapset, opiskelijat, varushenkilöt ja eläkeläiset.
Sekä pääkatsomossa että kannattajapäädyssä on sekä anniskelukatsomo että kaikille avoin katsomonosa. Kausikortin ostajat pääsevät otteluissa myös ensi kaudella stadionin 3. kerroksen sisätiloissa sijaitsevalle TamU-klubille.
Kausikorttiin sisältyy kauden kulusta riippuen 13–14 Ykkösen ottelua sekä mahdolliset Suomen Cupin ja nousukarsintojen kotiottelut. Ykkönen pelataan ensin kahdentoista joukkueen kaksinkertaisena sarjana, ja tämän jälkeen pelataan ylempi ja alempi jatkosarja kuuden joukkueen yksinkertaisena sarjana.