Tampere Unitedilla alkaa ensi vuodesta uusi strategiakausi. Strategiaa työstö onkin jo aloitettu, ja alustavia suunnitelmia on koeponnistettu eri sidosryhmien kanssa. Nyt on aika kysyä strategiaan vaikuttavista asioista siltä kaikkein tärkeimmältä ryhmältä eli seuran jäseniltä. Nyt avattu kysely on avoinna myös kaikille muille Tampere Unitedista kiinnostuneille. Vastaa kyselyyn viimeistään keskiviikkona 26.6.
Strategiakysely
- Uusi srtategiakausi alkaa toimintavuodesta 2025.
- Alustavasti suunnitteilla on kuusivuotinen strategia, joka on paloiteltu kolmeen kahden vuoden jaksoon.
- Osallistu kyselyyn täyttämällä Google Forms -kaavake: forms.gle/RnHGyKx2jqrzhgNf8
Emme halua asettaa strategiassa tavoitteita, joiden tiedämme lähes varmasti toteutuvan, koska tällaiset tavoitteet eivät ohjaa toimintaa.
Puheenjohtaja
Tampereella talousalue mahdollistaa kaksi seuraa Suomen huipulla. Toisen lajin puolella on nähty, että kun ottelut pelataan modernilla areenalla, kahden seuran keskinäinen kilpailu vie molempia eteenpäin.
Toiminnanjohtaja
Edellisen kerran Tampere Unitedille tehtiin strategia vuosiksi 2022–2024. Strategian otsikoksi valittiin silloin ”Kasvamme yhdessä”, ja tämä kasvu on todella toteutunut. Konkreettisina merkkeinä kasvusta strategiakauden aikana on kasvatettu seuran pelaajien määrää 28 %, palkattu junioripäällikkö ja toiminnanjohtaja seuran kahtena ensimmäisenä kokopäivätoimisena työntekijänä ja kasvatettu miesten edustusjoukkueen otteluiden keskimääräinen yleisömäärä 2–3-kertaiseksi.
Tällainen kasvu ei tapahdu tyhjiössä, vaan taustalla on määrätietoinen työ, jota ohjaa seuran strategia. Strategiassa on määritelty konkreettiset ja kunnianhimoiset tavoitteet.
”Emme nytkään halua asettaa strategiassa tavoitteita, joiden tiedämme lähes varmasti toteutuvan, koska tällaiset tavoitteet eivät ohjaa toimintaa. Kärjistetysti sanottuna silloin meillä ei olisi strategiaa lainkaan”, toteaa Tampere Unitedin puheenjohtaja Antti Niemistö.
Myös kuluvaan vuoteen päättyvä strategia laadittiin tällä periaatteella.
”Hyvästä esimerkistä kunnianhimoisesta tavoitteesta käy miesten edustusjoukkueen yleisömäärä, jossa lyötiin kolme vuotta sitten tälle kaudelle tavoite, jonka toteutumista pidin silloin melko epätodennäköisenä mutta toki mahdollisena”, Niemistö jatkaa.
Tuo tavoite on 800 katsojaa, ja tässä vaiheessa kuluvan kauden keskiarvo on 847 katsojaa, kun katsotaan nimenomaan paikalla olleiden katsojien määrää. Vielä kaudella 2021 Kolmosessa yleisökeskiarvo oli 221 katsojaa, joten kasvu on ollut hurja.
Sunnitteilla 2+2+2-vuotinen strategia
Meneillään oleva strategiakausi on kolmen vuoden mittainen, ja se luotiin tilanteessa, jossa miesten edustusjoukkue oli nousemassa takaisin Kakkoseen. Strategian taustalla oli ajatus, että viimeistään sen kolmantena vuotena TamU on valmis taistelemaan tosissaan noususta Ykköseen.
Tällä kertaa strategiakaudesta on alustavasti suunniteltu huomattavasti pidempää.
”Pidempi strategiakausi sopii seuran nykytilanteeseen, koska nyt alkaa olla mahdollista määrittää polku seuran pidemmän aikavälin tavoitteiden saavuttamiseksi. Samalla on tarpeen säilyttää ketteryys ja mahdollisuus säätää tavoitteita nopeastikin sen mukaan, miten välitavoitteet toteutuvat”, puheenjohtaja Niemistö sanoo.
Tästä syystä strategian kestoksi on tässä vaiheessa suunniteltu kuutta vuotta eli vuodet 2025–2030, ja se palastellaan kolmeen kahden vuoden jaksoon. Ensimmäisen kahden vuoden tavoitteet ja erityisesti toimenpiteet määritellään yksityiskohtaisemmin kuin seuraavien kaksivuotiskausien, ja strategian seuraavat kaksi vuotta tarkennetaan aina kaksivuotiskausieen lähestyessä loppua.
Kohti Eurooppaa 2030
Strategian ydinajatus on, että Tampere Unitedin on mahdollista pelata Suomen korkeimmalla sarjatasolla 2030-luvulla. Se ei tarkoita sitä, että nousu Veikkausliigaan välttämättä tapahtuu seuraavan strategiakauden aikana, mutta strategiakauden tavoitteena on kehittää seuraa ja luoda edellytykset pääsarjaan paluulle.
”Tampere Unitedin palauttaminen Suomen huipulle ja Euroopan kentille on kirjattu jo aiemmin seuran visioon. Mitään täsmällistä aikataulua vision toteutumiselle ei ole edelleenkään mielekästä määrittää, mutta viimeistään seuraavan sarjanousun toteutuessa on jo seuran arvojenkin mukaista kertoa avoimesti, mitä tavoittelemme”, toteaa puheenjohtaja Niemistö.
Toiminnanjohtaja Ville Dahlman on ollut vahvasti mukana strategian alustavassa suunnittelussa, ja touko-kesäkuun aikana ajatuksia on avattu muun muassa yhteistyökumppaneille ja seuran toimihenkilöille kokoontumisissa Tammelan stadionilla.
”Palaute on ollut hyvää, ja suunnitelmiamme on kommentoitu kunnianhimioisiksi ja mahdollisiksi toteuttaa”, Dahlman toteaa.
”Tampereella talousalue mahdollistaa kaksi seuraa Suomen huipulla. Toisen lajin puolella on nähty, että kun ottelut pelataan modernilla areenalla, kahden seuran keskinäinen kilpailu vie molempia eteenpäin. Sama on mahdollista myös jalkapallossa”, Dahlman jatkaa.
Sinivihreä yhteisö on tärkein voimavara
Tampere United on kannattajien seura, ja yhteisöllisyys on toisaalta kantanut seuraa vaikeina hetkinä ja toisaalta tehnyt hyvistä hetkistä sitäkin mieleenpainuvampia. Seuran junioritoiminta on kasvanut vauhdilla viimeisen vuosikymmenen aikana, ja se on tuonut sinivihreään yhteisöön paljon uutta.
Myös junioritoiminnassa ollaan tulossa tietynlaiselle kynnykselle, kun yhtenäinen pelaajapolku on pian saatu rakennettua harrastuksen aloittavista pallokoululaisista vanhimpiin juniori-ikäluokkiin saakka. Seuraavien kuukausien aikana pohdittavaksi tulee, onko seuran syytä tehdä tässä vaiheessa juniorityössä strategisia valintoja. Tähän mennessä tehdyssä strategiatyössä tähän ei ole vielä otettu kantaa.
Pitkällä aikavälillä pohdittavaksi tulee myös muiden suurten tamperelaisten junioriseurojen esimerkin mukainen oman kenttähankkeen käynnistäminen, sillä harjoitusvuorojen riittäminen on jatkuva haaste kaikille tamperelaisille jalkapalloseuroille.
Vastaa strategiakyselyyn
Tampere Unitedin strategiakysely on avattu tänään, ja viimeinen vastauspäivä on ensi viikon keskiviikko 26.6. Vastauksia toivotaan erityisesti eri rooleissa Tampere Unitedissa mukana olevilta, olitpa sitten seuran toimihenkilö, kannattaja, pelaaja, pelaajan vanhempi tai yhteistyökumppani. Kyselyyn voi toki vastata kuka tahansa Tampere Unitedista kiinnostunut.
Vastaa Google Forms -kaavakkeella toteutettuun kyselyyn: forms.gle/RnHGyKx2jqrzhgNf8