Miten se yleisömäärä nyt lasketaan? Onko hyvä yleisökeskiarvo saavutettu vain ilmaislipuilla? Onko ottelutapahtumat kannattavat? Miltä yleisesti edustusjoukkueen talous näyttää? Ne saat selville tästä uutisesta!

Ottelutapahtumat & Talous 2025
- Yleisökeskiarvo tähän mennessä 942 katsojaa
- Kausikorttimyynti kasvanut viime kaudesta
- Ottelutapahtumia kehitetty entisestään
- Ottelutapahtumat reilusti yli budjetoidun
- Taustayhtiön talouden kanssa haasteita
Olisihan se kiva kun kaikki lajit ja seurat ilmoittaisivat yleisömäärät samalla tavalla ja todellisilla määrillä. Omassa ajatusmaailmassa yleisömäärä on se luku mikä on paikanpäällä katsojia mutta nyt mennään näin.
Tapahtumapromoottori
Karkeasti voi sanoa, että meille Tammelan stadionilla pelaaminen alkaa kannattaa, kun katsojia on yli 750
Tapahtumapromoottori
Liikaa ei voi kiittää ottelutapahtumatiimiä sekä tärkeää talkooapua. Ilman edellä mainittuja ei olisi ottelutapahtumia. Samaa voi sanoa myös yleisöstä ja kannattajista, kiitos!
Tapahtumapromoottori
Olemme jäljessä tavoitetta ja tämä aiheuttaa haasteita kassavirran kanssa
Toimitusjohtaja
Tällä hetkellä näyttää siltä, että kesä on meidän kannalta vaikea mutta syksystä eteenpäin taloustilanne näyttää ennusteen mukaan paremmalta
Toimitusjohtaja
Kaudella 2025 on pelattu Tammelan Stadionilla yksi harjoitusottelu, yksi Suomen Cupin ottelu ja seitsemän Ykkösen ottelua. Jäljellä on sarjamenestyksestä riippuen 6-7 kotiottelua. Kausi onkin suurinpiirtein puolessa välissä ja nyt on hyvä hetki tarkastella ottelutapahtumia ja taloutta tarkemmin.
Yleisömäärät
Tampere Unitedin yleisökeskiarvo kuluneen kauden Ykkösen kotipeleissä on hienosti 942 katsojaa. Tämä on koko maassa 15. korkein yleisökeskiarvo, sillä edellä ovat vain 12 liigaseuraa sekä kaksi Ykkösliigan joukkuetta (TPS & FC Lahti). Viime kaudella yleisökeskiarvo oli kauden päätteksi pari katsojaa isompi 944 katsojaa, tässä suurimpana tekijänä oli ratkaiseva Ykkösen karsintaottelu Hämeenlinnan Jalkapalloseuraa vastaan jossa yleisömäärä oli peräti 2157 katsojaa.


Kauden paras yleisömäärä on ollut Toukokuun ottelussa Espoon Palloseuraa vastaan jossa yleisömäärä oli komeasti 1387, pienin yleisömäärä jos kauteen valmistavaa harjoitusottelua SJK Akatemiaa vastaan ei ota huomioon on ollut Ykkösen kaudenavauksessa FC Atlantista vastaan jossa yleisömäärä oli 671.
Yleisömäärän ilmoittamisessa on käytetty samaa ilmoitustapaa, joka on käytössä myös Veikkausliigassa, Ykkösliigassa ja Ykkösessa. Ottelumanuaali ohjeistaa näin: ”Yleisön ilmoittamiseen otetaan mukaan kaikki kuluttajille sekä kumppaneille myydyt liput ja kausikortit. Juniorikausikortit lasketaan vain paikallaolijoiden mukaan.”
”Yleisömäärät on ilmoitettu näin, jotta voimme paremmin vertailla määriä muihin seuroihin. Olisihan se kiva kun kaikki lajit ja seurat ilmoittaisivat yleisömäärät samalla tavalla ja todellisilla määrillä. Omassa ajatusmaailmassa yleisömäärä on se luku mikä on paikanpäällä katsojia mutta nyt mennään näin.”, toteaa Tampere Unitedin ottelutapahtumista vastaava Henri Ekman.
Alla olevassa kuvaajassa esitetään myös otteluissa paikalla olleet yleisömäärät. Violetissa palkissa on myös otettu huomioon kampanjoiden vaikutus paikalla olleeseen yleisömäärään jotta saadaan todenmukaisempi luku maksaneista katsojista. EPS-ottelussa oli kutsututtuna Tapparan kausikorttilaisia sekä Fan Clubilaisia, heitä saapui paikalle yhteensä 497 katsojaa. PKKU-ottelu pelattiin koulujenloppu viikonloppuna jolloin päätettiin kutsua Pirkanmaan alueen opettajia ilmaiseksi otteluun, heitä saapui paikalle yhteensä 140 katsojaa. Lisäksi OLS-otteluun oli kutsuttuna Tampereen alueen jalkapallon harrastesarjojen joukkueet mm. puistodutiksesta, koska ajatellaan että he ovat potentiaalista yleisöä innostumaan TamUn otteluista jatkossakin. Heitä saapui paikalle 200 katsojaa.
Paikalla olleen yleisön keskiarvo on 818 katsojaa eli reilu 100 katsojaa ilmoitettua yleisömäärää vähemmän. Kun otetaan huomioon edellämainitut kampanjat olisi yleisökeskiarvo tällöin 699 katsojaa.

Sarjaotteluissa kohdataan vielä perjantaina 25.7. RoPS, keskiviikkona 6.8. FC Jazz, perjantaina 15.8. KuPS Akatemia sekä perjantaina 22.8. MP. Lisäksi ylä- tai alaloppusarjassa pelataan 2-3 kotiottelua riippuen sarjamenestyksestä. Ylä- ja alaloppusarjan kaksi parasta joukkuetta saavat itselleen kolme kotiottelua ja muut saavat vain kaksi. Seurapäivää vietetään perjataina 22.8. MP-ottelussa jolloin kaikki seuran junioripelaajat perheineen ovat viime kausien tapaan kutsuttuna otteluun ilmaiseksi. Muitakin teemaotteluita on loppukaudesta luvassa joiden tarkoituksena on kasvattaa myyntiä sekä luoda lisää kiinnostusta. Opiskelijapelin järjestäminen riippuu jatkosarjan kotiotteluiden pelipäivistä mutta tavoitteena on ottelu asiaankuuluvien oheisohjelman ja opiskelijaystävällisen hintojen kera järjestää.
Ottelutapahtumien budjetti toteutunut hyvin
Yleisesti tiedossa on että Tammelan Stadionilla pelaaminen on kallista ja tulonjako malli on haastava. Stadionilla tapahtuvasta myynnistä seura saa vain provisiota myynnistä ja tulot näistä ovat huomattavasti pienempiä kuin aiemmilla pelatuilla kausilla Pyynikin Urheilukentällä ja Kaupin Jalkapallostadionilla. Tähän on ollut kuitenkin yhden Tammelassa pelatun kauden jälkeen helpompi valmistautua ja stadionyhtiön kanssa tehtyyn sopimukeen on saatu pieniä parannuksia ahkeran neuvottelemisen jälkeen.
Ottelutapahtumien budjetointi on tehty varovasti seuran sekä koko maan yleisesti hankalan taloustilanteen vuoksi. Lisäksi otettiin huomioon että viime kausi oli ensimmäinen Tammelan Stadionilla ja uutuudenviehätystä ja siitä johtuvaa ylimääräistä kiinnostusta oli varmasti mukana. Taloudelliset tavoitteet asetettiin n. 10 % pienemmäksi kuin viime kauden toteutuneet lukemat.
Lopullisesti toteutuneet luvut nähdään tilinpäätöksen valmistuessa keväällä, ja tässä uutisessa esitettävät luvut voivat vielä muuttua jonkin verran. Tässä uutisessa esitetyt luvut ovat arvonlisäverollisia lukuja.
Ottelutapahtumien tulojen toteutumisen kivijalka on erittäin hyvin sujunut kausikorttimyynti. Tähän mennessä kausikortteja on myyty 406 kappaletta, viime vuonna kausikortteja myytiin 358 kappaletta. Tämän kauden myyntisumma on yhteensä 33 369 € ja viime kaudella 27 640 €. Kausikorttimyynnin budjetointia ollaan useampi tuhat euroa jäljessä vaikkakin kausikorttien kokonaismäärään voi olla tyytyväinen. Kausikortteja on ostettu erilaisin kampanjahinnoin niin keskihinta on normaalia pienempi. Lisäksi VIP-kausikortteja on myyty 35 kappaletta joka on hyvää kasvua viime vuoteen kun niitä myytiin 22 kappaletta.
Lipunmyynti on edennyt viime kauden tapaan. Keskilipunhinta on viime kaudesta aavistuksen noussut kun aikuisten lipunhintoja korotettiin muutamalla eurolla. Kesän pelien lipunmyynti on jäänyt toistaiseksi pienoiseksi pettymykseksi. Tosin tulevana perjantaina pelataan Rovaniemen Palloseuraa vastaan Heinäkuun viimeinen kotipeli jonka lipunmyynti on tässä kohtaa hyvässä vauhdissa. Huomionarvoista myös on myös se että hyvä kausikorttimyynti vaikuttaa myös negatiivisesti lipunmyyntiin kun moni aiemmin irtolippuja otteluihin ostanut on hankkinut itselleen hyvän kausikortin.
Ottelutapahtumien palveluita etenkin pääkatsomon 3. kerroksessa on kehitetty ja viime kaudelle lanseerattu TamU-Klubi on saanut jatkoa. 3. kerroksen käytävät on avattu kaikille katsojille ja sinne on päässyt tällä kaudella kaikilla lipuilla. Käytävään on myös lisätty yksi anniskelu- ja kioskipiste sekä samalta pisteeltä uutuutena myytävät FLIP ravintolan vegaaniset Pizza Sandwichit ja Zafran Ravintolan kana- ja lihawrapit.
”TamU-klubi oli viime kaudella suuri menestys, ja siitä on saatu paljon hyvää palautetta. Se on pidetty luonnollisesti ennallaan kokoontumispaikkana kannattajille ja koko seurayhteisölle jonne pääsy on vain kausikortilla. Klubille on hankittu mm. uusi darts-taulu ja ennakko- sekä pelin jälkeiset haastattelut on pitänyt Napit Edellä podcastista ja Aamulehden lähetyksistä tuttu Rasmus Junila”, toteaa Henri Ekman tyytyväisenä.
VIP-myynti on ollut viime kaudesta kasvussa ja palveluun tehdyt parannukset ovat olleet toimivia. Ruokakumppani vaihtui Zafran ravintolaan, jonka vaihtuva menu on keräännyt paljon kehuja. Zafran ruoka on on modernia lähi-idän ruokaa scandinaavisilla vaikutteilla. Henkilökunnan määrää on lisätty sekä ennakkohaastatteluita pitämään on tullut monelle TamUlaiselle tuttu Tarmo Lyytikäinen.
Ottelutapahtumien liikevaihto on esitetty alla olevassa kuvassa. Tammelan Stadionilta tapahtuvasta anniskelu- ja kioskimyynnistä TamU saa provision tapahtuneessta myynnistä niin todelliset tulot ovat huomattavasti pienemmät. Otteluiden liikevaihdot ovat suhteellisen lähellä toisiaan eikä mikään ottelu erotu joukosta. Negatiivisessä mielessä kesän ottelun (OLS & FC Inter/2) olisi odotuksissa isommat. PKKU-ottelu oli sunnuntai ja osui koulujenloppu viikonlopulle ja osoittautui hankalaksi pelipäiväksi.
Kuvaa tarkastellessa on hyvä huomata, että kausikorttitulot on jyvitetty tasan Ykkösen sarjaotteluiden ja yhden Suomen Cupin ottelun kesken. Luvut ovat myös arvonlisäverollisia eikä niistä ole vähennetty mitään kuluja.

Pelkkä tulojen tarkastelu ei toki anna täyttä kuvaa ottelutapahtuman taloudesta, sillä vuokrat ovat Tammelan stadionilla huomattavan korkeat verrattuna Tampereen kaupungin operoimiin stadioneihin. Nämä kiinteät kustannukset pysyvät kutakuinkin samoina riippumatta siitä, onko yleisömäärä alle kolmesataa vai yli tuhat.
”Karkeasti voi sanoa, että meille Tammelan stadionilla pelaaminen alkaa kannattaa, kun katsojia on yli 750.”, toteaa Henri Ekman.

Tarkemmin tarkasteltuna ottelutapahtumien budjetointia niin budjetti on ylitetty reilusti kauden kaikissa kotiotteluissa paitsi harjoitusottelussa SJK Akatemiaa vastaan sekä Ykkösen kauden avauksessa FC Atlantista vastaan. Syinä tähän onnistumiseen on hyvin onnistunut anniskelu- ja kioskimyynti ottelutapahtumissa sekä hyvä VIP-myynti. Säästöjä on saatu järjestyksenvalvojakuluissa kun vain yksi kotiottelu on pelattu sunnuntaina. Ottelutapahtumissa on yleisesti pidetty tarkaa kulukuria. Lisäksi investointeja on tehty yhteistyökumppanien avulla ja kalustoa on saatu samoin yhteistyökumppaneilta lainaan.

Ottelutapahtumia pyörittää vakiintunut tiimi Henri Ekmanin ja Belisia Kivimäen johdolla. Ottelutapahtumien toteuttamiseen liittyy kauden aikana satoja eri tekijöitä niin seuran sisältä kuin yhteistyökumppanien kautta.
”Liikaa ei voi kiittää ottelutapahtumatiimiä sekä tärkeää talkooapua. Ilman edellä mainittuja ei olisi ottelutapahtumia. Samaa voi sanoa myös yleisöstä ja kannattajista, kiitos!” Ekman kiittää
Ottelutapahtumien tarkempiin raportointiin ja ottelutapahtumien tulevaisuuden näkymiin palataan vielä myöhemmässä vaiheessa.
”Tekijöiden kiittämiseen ja tarkempiin tuloksiin ottelutapahtumien suhteen palataan loppukaudesta mutta tässä oli pientä raporttia alkukaudesta. Jos jokin asia jäi askarruttamaan tai haluaa kysyä tarkemmin saa mulle aina laittaa viestiä” Ekman lopettaa
Edustusjoukkueen taustayhtiön taloudessa haasteita
Yhteistyökumppanimyynnissä on otettu askeleita eteenpäin ja hankalan viime kauden jälkeen on tehty uusi myyntiennätys. Kuitenkin tässä kohtaa kautta ollaan vielä budjettia jäljessä ja samoja ongelmia kuin viime kaudella on ilmassa. Toimitusjohtaja Ville Dahlman avaa tilannetta.
”Yritysmyynnissä on tehty tänä vuonna ennätyslukemat, mutta silti olemme jäljessä tavoitetta ja tämä aiheuttaa haasteita kassavirran kanssa.”
”Yhtiön ensimmäinen vuosi on ollut odotettuakin haasteellisempi, koska epävarma taloustilanne heijastuu edelleen myös yritysten mahdollisuuksiin olla urheilussa mukana. Tällä hetkellä näyttää siltä, että kesä on meidän kannalta vaikea mutta syksystä eteenpäin taloustilanne näyttää ennusteen mukaan paremmalta.”
Tärkeä edistysaskel on myös otettu hallinnon puolella ja Tampere Unitedin edustusjoukkueen taustayhtiölle on muodostettu yhtiökokouksessa uusi hallitus, jossa yhtiön hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Ville Salonen. Lisäksi Yhtiön hallitukseen valittiin pääomistaja Jalkapalloseura Tampere United ry:n edustajina Antti Niemistö sekä Heikki Wilen. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin myös pitkän myyntialan kokemuksen omaava Kari Kivipensas, joka toimii Tamhockey Oy:n yritysmyynnissä.
”Iso tavoite tälle vuotta oli laajentaa yhtiön hallitusta ja saada lisää osaamista seuraan sitä kautta ja tämän onnistumisesta olen erittäin tyytyväinen.” kertoo Dahlman
Strategian tavoitteet sekä seuran kehittäminen vaatii kuitenkin lisää tulovirtoja yksi tärkeä elementti on ottelutapahtumat.
”Ottelutapahtumien yleisökeskiarvo on sarjatasoon nähden todella hyvä, mutta tosiasia on että meidän tulee saada jatkossa ottelutapahtumista enemmän tuloja yleisömäärien kasvun kautta.”
Yrityselämästä poiketen kesä on jalkapalloseuran toimistolla vilkasta aikaa. Kuluvaa kautta viedään läpi ja samalla suunnitellaan ensi kauden kuviota. Heinäkuun alussa kerettiin myös järjestämään jälleen suosittu Dutch Football Camp.
”Toimistolla kesä on yllättäen todella kiireistä aikaa, sillä samaan aikaan viedään kuluvaa kautta läpi ja jatketaan edelleen muun muassa myyntiä, mutta samalla myös tulevan tilikauden suunnittelu on jo käynnistetty niin talouden kuin henkilöstön osalta.”
Osakeanti
Kokouksessa päätettiin myös esityksen mukaisesti käynnistää suunnattu maksullinen osakeanti, jossa tarjotaan merkittäväksi enintään 3530 yhtiön B-sarjan äänioikeudellista osaketta ja enintään 3330 yhtiön C-sarjan äänioikeudetonta osaketta. Osakeanti on käynnissä 1.7.2025 – 31.3.2026.
Osakeanti luo Tampere Unitedille mahdollisuuden laajentaa entisestään yhtiön omistuspohjaa sekä varmistaa uuden yhtiön alkuvaiheen investointien toteuttaminen. Osakeannista huolimatta seura varmistaan yhtiön äänivallan pysymisen edelleen vahvasti kannattajien käsissä, sillä kannattajien seuran äänivalta pysyy yli 93 %:ssa, vaikka kaikki annissa tarjolla olevat osakkeet merkittäisiin.
Kotiottelut jatkuu perjantaina
Perjantaina 25.7. klo 19.00 alkavaan kotiotteluun Tammelan Stadionille saapuu vieraaksi Rovaniemen Palloseura. Osta liput otteluun ja nähdään Tammelan Sinivihreässä tunnelmassa!