Tampere United teki päättyneellä kaudella paluun miesten Kakkoseen ja yleisö löysi odotettuakin paremmin otteluihin. Budjetoinnissa yleisötavoite oli laitettu erittäin maltillisesti 300 katsojaan, mutta kauden yleisökeskiarvo oli lopulta Kakkosen kotiotteluissa peräti 410 katsojaa. Tällä yleisömäärällä ylitettiin myös strategiaan tavoitteeksi asetettu 400 katsojan keskiarvo. Miesten Kakkosen kaikissa lohkoissa vain viisi seuraa eli JJK, FC Jazz, MuSa, VJS ja SalPa keräsivät paremman yleisökeskiarvon kuin TamU.
Ottelutapahtumat kaudella 2022
- Miesten edustusjoukkueen yleisökeskiarvo 410 katsojaa
- Keskiostos 11,45 € / katsoja
- Olutta myytiin 4180 isoa tölkkiä
Ottelutapahtumat ovat aina olleet seuran vahvuus. Sarjanousun ja uusien kiinnostavien vastustajien lisäksi yleisömääriä nostaa se, että tapahtumista tehdään yhä parempia.
Promoottori
Kyllä siinä varmaan monelle isollekin miehelle tulee vähän kyyneltä silmäkulman kun näkee, että juniorit laulavat peleissä mukana, ja vievät laulut mukanaan junnuturnauksiin.
Promoottori
Trendi on ollut että yleisömäärät ovat olleet koronapandemian jälkeen laskussa jalkapallossa ja muissakin lajeissa. Tämä tekee meidän yleisömäärän kasvusta vieläkin paremman saavutuksen.
Promoottori
Olut on aina ollut TamUn peleissä ja yleensäkin jalkapallossa suosittu tuote. Derbyssä Ilves-Kissoja vastaan oli ihan huikea anniskelumyynti eli noin 700 annosta ja yli 5500 euroa.
Promoottori
Pelipäivänä ensimmäiset tulevat stadionille 6–7 tuntia ennen ottelun alkua ja viimeiset lähtevät pari tuntia ottelun päättymisen jälkeen.
Promoottori
Onhan se kiva päästä näyttämään paikalliskamppailijoille ensi kaudella Kaupissa, miten ottelutapahtumia oikeasti järjestetään, ja lyödä niille luu kurkkuun siinä ja samoin kentän puolella.
Promoottori
Kauden 2022 yleisökeskiarvo 410 katsojaa on samalla Tampere Unitedin paras yleisökeskiarvo niin sanotun uuden tulemisen aikakaudella. Kaudella 2017 tosin yleisökeskiarvo oli vain yhden katsojan verran heikompi. Muilla Kakkosen kausilla jäätiin alle neljänsadan, ja kaudella 2021 yleisökeskiarvo romahti jo liiankin ylivoimaisissa Kolmosen peleissä vain 233 katsojaan.
Kaudelle 2022 selvästi kasvaneet yleisömäärät eivät selity kuitenkaan pelkästään korkeammalla sarjatasolla ja kiinnostavammilla otteluilla. Erityisen mielenkiintoista on se, että TamU onnistui kasvattamaan yleisömääriä, vaikka samanaikaisesti kaikissa sarjoissa yleisömäärät yleisesti laskivat aiemmasta.
Tampere Unitedin ottelutapahtumista tänä vuonna ensimmäistä kertaa vastannut promoottori Henri Ekman löytää onnistumiseen monia syitä, joista keskeisin on se, että ottelutapahtumiin tuodaan joka vuosi uusia asioita ja stadionille lisätään tapahtuman tuntua monin isoin ja pienin keinoin.
”Ottelutapahtumat ovat aina olleet seuran vahvuus, ja niihin on panostettu vuosi vuodelta enemmän ja enemmän. Sarjanousun ja uusien kiinnostavien vastustajien lisäksi yleisömääriä nostaa se, että tapahtumista tehdään yhä parempia.”
”On tietysti vaikea saada varmaa tietoa, mikä yleisömääriin vaikuttaa, mutta väitän itse, että TamUn ilmeen ja arvojen tuominen yhä enemmän esiin Pyynikillä vaikuttaa. Myös myyntipisteistä on tehty nätimpiä ja kaikesta on tehty ammattimaisemman näköistä, ja kyllä sillä on vaikutusta. Pyrkimyshän on vaikuttaa yleisön alitajuntaan ja tuoda suuren tapahtuman tuntua. Kiitos Mikko Maliselle, joka on tehnyt Pyynikille ja TamUn nettisivuille sekä someen yhtenäisen ilmeen.”
Yksi selkeistä kauden 2022 panostuksista oli myös teemaottelut.
”Tapahtumien Yön ottelu teki paluun Honkaa vastaan ja keräsi hyvin yleisöä, ja myös seurapäivän ottelu oli tällä kertaa tosi onnistunut. Keli suosi ja junnuja perheineen tuli tosi hienosti paikalle, ja saatiin siinä kauden paras yleisömäärä”, Ekman kertoo.
Loppukaudesta urheilulliset panokset eivät olleet enää niin suuret, ja yleisön kiinnostus otteluihin pääsi hiukan laskemaan.
”KaaPo-ottelun yhteydessä järjestetty olutmaistelutapahtuma oli sinänsä onnistunut, vaikka yleisömäärä jäi vähän toivottua pienemmäksi. Toisaalta olisihan yleisömäärä voinut olla muutoin vieläkin pienempi”, Ekman pyörittelee.
Myös kausikorttimyynnissä tehtiin kaikkien aikojen ennätys, kun myyntiä oli 156 kausikortin ja 9795 €:n verran. Kausikortit eivät kuitenkaan automaattisesti ole mukana ottelukohtaisissa yleisömäärissä, vaan mukana lukemissa ovat vain tosiasiallisesti paikalla olevat katsojat.
Yleisöennätyksen myötä lipunmyynnissä tehtiin myös kokonaisuutena kaikkien aikojen paras myynti, kun kausikorttien ja muiden lippujen myynti tuotti yhteensä 25 770 €. Myös ennakkolippujen myynti Tiketissä tuotti uuden tulemisen ajan parhaan lukeman, yhteensä 409 lippua, kun esimerkiksi vielä kaudella 2019 lukema oli vain 63 lippua koko kaudella.
Erityisen hyvin onnistui myös VIP-palvelun myynti. VIP-kausikortteja myytiin reilu parikymmentä, ja yhteensä VIP-käyntejä oli yli neljäsataa, mikä on ennätystulos tähän mennessä. Yhteistyössä Olympia-korttelin kanssa toteutettu ruoka- ja juomatarjoilu onkin saavuttanut suuren suosion, ja yritysvieraiden lisäksi moni muukin katsoja ostaa silloin tällöin VIP-lipun. Ensi kaudellakin tämä on kausikortin haltijoille erityisen edullista.
TamU-juniorit entistä vahvemmin mukana otteluissa
Yksi olennainen tekijä yleisömäärien kasvussa oli myös se, että sinipaitaisia TamU-junioreita nähtiin Pyynikillä selvästi aiempia kausia enemmän. Viime talvena tehdyn ottelutapahtumakyselyn perusteella ottelutapahtumiin olikin toivottu palveluja erityisesti lapsille, ja tähän vastattiin tuomalla Finesportsin peliteltta Pyynikille.
”Finesportsin pelipisteellä pääsi pelaamaan pleikkareilla, pöytäfutista ja muita pelejä, jolloin junioreille on viihdykettä stadionilla ennen peliä, tauolla ja pelin aikanakin. Edellisellä kaudella sitä kokeiltiin yhdessä pelissä, mutta nyt pelipiste oli mukana jokaisessa ottelussa”, Ekman avaa.
”Lisäksi edustusjoukkueen pelejä on rummutettu junnupuolella ja moni joukkueenjohtaja on ollut tosi aktiivinen ja tuonut kokonaisia joukkueita peleihin. Junioreita käy myös pallovahteina, jolloin vanhempiakin on silloin mukana. Sen jälkeen on tultu peleihin uudestaan ihan muuten vaan, ja se on ollut tosi hienoa nähdä.”
Lumipallo onkin lähtenyt juniorien osalta aivan uudella tavalla liikkeelle, sillä junioripelaajat ovat laulaneet otteluissa Sinikaartin lauluja, ja joukkueiden sosiaalisen median kanavissa on nähty, miten laulut on viety myös juniorikenttien laidalle.
”Kyllä siinä varmaan monelle isollekin miehelle tulee vähän kyyneltä silmäkulman kun tällaista näkee. Ei tällaista ole aiemmin ollut, että juniorit laulavat peleissä mukana, ja vievät laulut mukanaan junnuturnauksiin ja kaikkialle. Kiitokset kaikille joukkueenjohtajille jotka ovat tätä aktiivisesti omalle joukkueelleen rummuttanet”, Ekman kiittele.
TamU pärjää hyvin vertailussa muihin seuroihin
Olennaista TamUn yleisömäärissä on se, että niitä ei ole saavutettu vippaskonsteilla. TamUn otteluissa yleisö lasketaan siten, että portilla lipuntarkastaja klikkaa jokaisen sisään tulevan katsojan klikkerillään, eikä ilmaislippukampanjoita ole järjestetty. Ainoan poikkeuksen tästä muodostaa syksyllä HJS:ää vastaan pelattu seurapäivän ottelu, johon TamUn junioripelaajilla perheineen oli vapaa pääsy, ja yleisömääräksi saatiin 827 katsojaa.
Kaikista Kakkosessa pelanneista 37 joukkueesta TamUn yleisökeskiarvo oli kuudenneksi suurin. Omalla alueellaan TamU on selvä ykkönen Kakkosen seuroista, sillä Ilves-Kissojen ja Ilveksen kakkosjoukkueen keskiarvot jäivät reilusti alle kahdensadan, ja myös HJS pääsi vain niukasti yli kolmensadan. Perinteinen Kakkosen seura TPV pelasi kaudella 2022 Kolmosessa ja yleisömäärä on raportoitu vain osasta otteluita, mutta näiden keskiarvo on 144 katsojaa.
Myös Ykkösessä oli kaudella 2022 kolme seuraa, joiden yleisökeskiarvo jäi Tampere Unitedin keskiarvoa pienemmäksi. Nämä olivat Pargas IF (398), PK-35 (377) ja SJK Akatemia (307). TamUn edellä lähimpänä olivat Gnistan ja Ekenäs IF 526 ja 534 katsojan keskiarvoillaan.
Pirkanmaalaisten liigaseurojen eli Ilveksen ja FC Hakan reilun 1800 katsojan keskiarvoihin TamUlla on toki vielä matkaa reilusti, mutta muutamissa syksyn peleissä Ilveksellä oli heikoimmillaan Ratinassa pienempiä yleisömääriä kuin mitä TamUlla oli parhaimmillaan kauden mittaan Pyynikillä.
Promoottori Henri Ekman kertoo seuranneensa tarkkaan muiden seurojen ja sarjojen yleisömääriä.
”Trendi on ollut että yleisömäärät ovat olleet koronapandemian jälkeen laskussa jalkapallossa ja muissakin lajeissa. Tämä tekee meidän yleisömäärän kasvusta vieläkin paremman saavutuksen. Sitten kun vielä katsotaan muita Kakkosen seuroja, sijoitumme tosi hyvin yleisömäärävertailuissa, ja taakse jää myös kolme Ykkösen seuraa.”
”Esimerkiksi PK-35 on meitä paljon isompi junioriseura ja on myös isolta talousalueelta, mutta jää silti keskiarvossa 40 katsojalla meidän taakse, eli kyllä me saaneet Pyynikille hienoja yleisömääriä.”
Erityisen mielissään Ekman on vertailuun muihin Pirkanmaalaisiin seuroihin.
”Esimerkiksi Ilveksen yleisökeskiarvohan on liigassa laskenut paljon, ja siihen vaikuttaa varmasti joukkueen menestys ja pelipaikka, mutta kyllä se suoraan sanoen lämmitti mieltä, kun loppukaudesta kahdessa Ilveksen liigapelissä oli vähemmän yleisöä kuin meidän HJS-pelissä.”
”Varmasti olemme tehneet jotakin oikein, ja erityisesti jatkaneet ottelutapahtumiin panostamista, kun muut eivät välttämättä ole niin tehneet”, Ekman summaa.
Stadionin palvelut kunnossa
Tampere Unitedille yleisömäärät ovat tärkeä asia, sillä miesten edustusjoukkueen tuloista melko tarkasti puolet kerätään ottelutapahtumista. Tästä syystä palvelujen pitää olla kunnossa. Anniskelualueiden juomatarjonta on pidetty laadukkaana, makkarapuolella on tarjolla sekä lihaisaa Tapolaa että Vegemin vegaanista makkaraa. Ravintola 4 Vuodenajan artesaanihodarit kruunaavat tarjonnan.
Päättyneellä kaudella saatiinkin TamUn uuden tulemisen ajan kaikkien aikojen parhaat myyntilukemat kaikilla osa-alueilla. Katsojan keskiostos oli 11,45 €, mikä on mihin tahansa tapahtumaan aivan poikkeuksellinen lukema. Tästä anniskeluun osuus on 5,49 €, muun juoman ja ruuan 5,19 € ja kannattajatuotteiden 0,77 €. Ravintola 4 Vuodenajan ja muiden oman myyntivaununsa otteluun tuoneiden ruokakumppanien eli Arun Thai Street Foodin ja Iron Pig Companyn myynti ei ole näissä lukemissa mukana.
Promoottori Henri Ekman kertoo, että kauden selkeä teema oli lähteä kehittämään ottelutapahtuman tarjontaa edellisiä Kolmosessa pelattuja kausia isommalla kädellä, ja tämä oli varmasti ennätysmyynnin taustalla.
”Kioskille hankittiin uusi teltta yhteistyökumppanin kautta ja muutettiin järjestystä siten, että saatiin siihen kaksi eri linjastoa, joissa tuotteet on paremmin esillä ja myynti sujuu nopeammin. Anniskelualueille hankittiin yhteistyökumppanin kautta uudet kylmäkaapit, joilla kasvatettiin kylmäkapasiteettia, ja saatiin juomat hienommin esille. Uusien perkolaattorikeittimien myötä saadaan kahvia enemmän ja helpommin, ja se myös säilyy hyvänä pidempään”, Ekman luettelee uudistuksia.
Uudistuksia mietitään Ekmanin mukaan jatkuvana prosessina myös kauden aikana, ja moni uudistus tehtiin myös saadun palautteen tai talkooporukassa syntyneiden ideoiden perusteella.
”Otin tällä kaudella suuremman vastuun ottelutapahtumista kuin alunperin suunniteltiin, joten alkukausi meni hiukan opetellessa ja totutellessa, vaikka järjestän tapahtumia muutoinkin työkseni. Tässä on kuitenkin omat lainalaisuutensa kun tehdään vapaaehtoisvoimin, ja siinä oli totuttelemista vaikka olenkin ollut jo edelliset neljä kautta mukana järjestelyissä. Ensimmäisten pelien jälkeen pääsin tekemään enemmän kehitystyötä ja pieniä viilauksia, ja pienillä asioilla on usein suuri merkitys”, Ekman kertaa.
Kaikissa tuotteissa ennätysmyynti
Ruokapuolella suosituin tuote on kaikesta huolimatta yhä edelleen se perinteinen grillimakkara, ja lihaisan makkaran rinnalle on noussut uudempana tulokkaana myös vegaaninen vaihtoehto. Kauden aikana myytin yhteensä lähes 1800 Tapolan makkaraa ja vajaa 350 Vegemin vegaanista makkaraa. Näistä valtaosa myytin miesten edustuksen otteluissa siten, että Tapolan kulutus oli yli 100 makkaraa per ottelu ja Vegemin yli 20 per ottelu.
Juomien osalta ehdoton suosikkituote oli tietenkin olut, jota myytiin yhteensä 4180 puolen litran tölkkiä. Miesten edustusjoukkueen pelien osuus oli tästä reilu 3500 tölkkiä, eli olutta myytiin lähes 300 tölkkiä per ottelu. Tarkkaan laskettuna olutta myytiin jokaisessa ottelussa 0,71 kappaletta per katsoja. Tämän päälle muita alkoholijuomia myytiin yli 1000 annosta, ja edustuksen peleissä päästään kaikkien alkoholijuomien osalta lukemaan 0,90 annosta per katsoja. On hyvinkin mahdollista, että mikään muu seura Suomessa ei pääse vastaaviin lukemiin.
Alkoholittomista juomista suosituimpia olivat limsat ja kivennäisvedet sekä kahvi. Kaikkinensa alkoholittomia juomia myytiin lähes 2300 kappaletta. Erilaisia suolaisia ja makeita naposteltavia kuten suklaapatukoita, munkkeja ja sipsejä myytiin yhteensä lähes 600 kappaletta.
”Olut on aina ollut TamUn peleissä ja yleensäkin jalkapallossa suosittu tuote, ja niin se oli tällä kaudellakin. Nostona derbyssä Ilves-Kissoja vastaan oli ihan huikea anniskelumyynti eli noin 700 annosta ja yli 5500 euroa. Uudempana tuotteena seltzerit ovat löytäneet paikkansa lonkeron ja siiderin ohella, ja se oli jossakin kesän pelissä jopa myydyin tuote muista juomista kuin oluet”, toteaa Henri Ekman.
”Kauden aikana puna- ja valkoviini otettiin ensin testiin VIPissä. Se oli onnistunut kokeilu, ja loppukaudesta viiniä saikin muutamassa pelissä muutoinkin anniskelusta.”
Kioskin puolella kahvi ja makkara ovat kestosuosikit, ja Tampere Unitedin otteluissa tarjolla on sekä kahvimaitoa että makkaraa myös vegaanisena vaihtoehtona. Paljon muutakin on kuitenkin tarjolla.
”Ihan uusina juttuina myytiin tällä kaudella erilaisia munkkeja ja jäätelöitä kesän peleissä. Muutoin muutokset oli aika kosmeettisia, mutta junioripuolelta toivottiin popcornia myyntiin, ja kyllähän niitä sitten hyvin myytiin varsinkin seurapäivänä.”
Ottelutapahtumien järjestäminen on kovaa työtä
Laadukkaat ottelutapahtumat eivät ole mahdollisia ilman kovaa työtä. Tampere Unitedissa niitä rakentavat pääasiassa vapaaehtoiset, joiden tukena on naisten joukkueista ja miesten kakkosjoukkueesta tulevat talkoolaiset sekä nuoret kesätyöntekijät.
”Ottelutapahtumien järjestäminen on aika vaativaa, koska pelaamme sellaisissa paikoissa, joissa käytännössä kaikki myyntipisteet ja palvelut pitää rakentaa tyhjästä. Siellä on paljon telttoja, aitoja, kylttejä ja hinnastoja laitettavana paikalleen. Jokaiseen peliin tuodaan seuran toimistolta myös yksi pakettiautollinen tavaraa.”
”Mikään ei olisi mahdollista ilman meidän isoa talkooporukkaa, joka mahdollistaa sen että meidän ottelutapahtumat ovat sellaisia kuin ne ovat. Iso kiitos kaikille mukana oleville, sillä se on aivan korvaamatonta työtä,”, Ekman kiittelee.
”Naisten edustusjoukkueesta ja miesten kakkosjoukkueesta saadaan lisäksi arvokasta apua. Siellä on aktiiviset joukkueenjohtajat jotka organisoivat vuorot sekä rakennushommiin että matsin aikaisiin hommiin. Se on ollut tosi toimiva juttu, ja iso kiitos auttamaan tulleille pelaajille.”
Ekman toteaa, että moni ei varmastikaan ymmärrä, miten iso työmäärä tapahtumien järjestelyssä on.
”Pelipäivänä ensimmäiset tulevat stadionille 6–7 tuntia ennen ottelun alkua ja viimeiset lähtevät pari tuntia ottelun päättymisen jälkeen. Lisäksi myytävien tuotteiden hankkiminen ja muut valmistelut ennen pelipäivää vievät yllättävän paljon aikaa. Itselläni menee aikaa se noin 20 tuntia per ottelu, eikä sekään riitä jos on jotain erikoisempaa suunnitteilla tapahtumaan.”
”Tämä on aika vaativa prosessi, mutta se kantaa kyllä hedelmää ja se kannattaa tehdä”, Ekman summaa.
Ensi kaudella tapahtumat siirtyvät Kauppiin
Vaikka ottelutapahtumat siirtyvät ensi kaudella pääasiassa Kauppiin, tapahtumien tarjonnasta ei tingitä miltään osin.
”Kauppiin siirtymisestä voi olla mitä mieltä tahansa, mutta ottelutapahtumat jatkuvat samalla mallilla kuin tähänkin asti. Palvelut tulee olemaan Kaupissa samanlaiset mitä päättyneelläkin kaudella Pyynikillä. Kehittäminen vähän hidastuu, koska nyt ei uskalleta budjetoida mitään ylimääräistä, mutta panostamme siihen, että tapahtuma näyttää mahdollisimman hyvältä ja palvelu on mahdollisimman sujuvaa”, Ekman vakuuttaa.
”Tässä on koko pitkä talvi aikaa suunnitella ja tehdä ne ennakkotyöt, jotta kaikki on sekä talkoolaisille että itselleni mahdollisimman helppoa uudessa paikassa. Käyn läpi muun muassa miten myyntipisteet sijoitetaan, voidaanko maksupäätteiden käyttöä helpottaa, saadaanko kuulutukseen kontrolleri helpottamaan mainosten ja muusikin soittamista, ja muita käytännön asioita. Tavoitteena on, että palvelutaso pysyy samana läpi koko kauden ja pelissä tuntee olevansa juuri Tampere Unitedin ottelutapahtumassa.”
Ekman myöntää myös. että ottelutapahtumien järjestäminen samassa paikassa, jossa myös kilpailevat seurat järjestävät ottelutapahtumiaan on kutkuttava asia.
”Onhan se kiva päästä näyttämään paikalliskamppailijoille, miten ottelutapahtumia oikeasti järjestetään, ja lyödä niille luu kurkkuun siinä ja samoin kentän puolella”, Ekman näpäyttää.
Lokakuun aikana Tampere Unitedin peleissä käyneet pääsevät vastaamaan viimevuotiseen tapaan ottelutapahtumakyselyyn ja tätä kautta vaikuttamaan ensi kauden ottelutapahtumiin.
”Kiitokset kaikille päättyneellä kaudella otteluissa käynneille! Uusi kausi tulee nopeammin kuin huomaammekaan. Käykää vastaamassa ottelutapahtumakyselyyn, niin saadaan mahdollisimman hyvä ottelutapahtuma Kauppiinkin. Tervetuloa ensi kaudella sinne!”